mandag, juli 03, 2006

Mandagsopdatering af strik / Monday knitting update

-Ja så er det mandag igen, tid til opdatering af strikkeriet.
-So it´s monday again, time for an update of my knitting.

-Först fik jeg lavet færdigt tæppe nr.2 i tæppe-knitalongen.
-First I finished blanket nr.2 for the blanket-knitalong.

-Hæklet af Emu Superwash 100% uld i to stövede rosa nuancer og en supertynd tråd rödt maskinstrikkegarn, alt fra gammelt lager, på hæklenål 4,5mm. Störrelse 100x80cm.

-Crocheted out of Emu Superwash 100% wool in two dusty rose colours and a very thin red machine-knitting thread, all from old stash, on chrochet needle 4,5mm. Size 40x32 inches.





-Så blev denne færdig. Opskrift fra Debbie Bliss bog "Nursery Knits", garnet er Rowan´s Wool Cotton, strikket på pinde 4mm, 3,5mm til ribkanter. Garnet er superskönt at strikke med, men jeg kommer nok ikke at köbe det igen til börnestrik, noget dyrt synes jeg til töj der meget hurtigt bliver for småt til de hurtigt voksende små mennesker.

-Then this was finished. Pattern from Debbie Bliss´ book "Nursery Knits", yarn is Rowan´s Wool Cotton, knitted on needles US 6, US 5 for the ribbings. The yarn is very lovely to work with, but I don´t think I will be buying it again for kids-knits, a bit expensive I think for clothes that very fast becomes too small for the little people.













-Jeg begyndte på og fik færdig denne lille tröje. Opskriften er fra Erika Knight´s "Strik til önskebörn", garnet er Opal Party igen, pinde 2,5mm. Dog måtte jeg trævle op og lave om på den da der er fejl i opskriften. Hvis nogen vil lave den, kontakt mig og jeg skal forklare nærmere. Jeg elsker Opal garnet, det er skönt at arbejde med, farverne er smukke og det er perfekt til börnestrik, kan vaskes i maskin og törres i tumbleren, jeg strikker af enkelt garn til de mindre störrelser og af dobbelt til de lidt större börn. Måske er jeg markeret af at have haft så mange börn, men jeg i hvert fald skulle ikke have gidet at håndvaske mine börns töj, og jeg giver ikke håndvasketöj til småbörnsmödre.

-I started and finished this little cardigan. Pattern comes from Erika Knight´s "Simple knits for cherished babies", the yarn again is Opal Party, needles US 1. I had to frog and reknit as there is an error in the pattern. If you want to make it, you could contact me and I will explain. I love Opal yarn, it´s lovely to work with, the colours are beautiful and it´s perfect for kids-knits, it can be washed in the washing machine and dried in the drier, I knit with a single thread for the smallest sizes and use it doubled for the bigger children. Maybe I´m marked by having so many children, but I would never have taken the time to handwash my children´s clothes, and I don´t give handwash clothes to other mothers of small children.

-Måske kan nogen huske dette smukke garn som jeg for nogen tid siden köbte på udsalg her. Jeg strikkede hele kroppen på denne sweater, men huskede så den fakta at jeg er jo altid varm og bruger næsten aldrig sweatre, så den blev trævlet op. Jeg bestemte at en jakke/cardigan var mere passende, så jeg begyndte på denne. Jeg strikkede hele ryggen, for at så finde ud af at den slet ikke passede, så trævle op igen! Nu håber jeg at jeg har fundet den rette opskrift, dog uden boblerne. Her ses den spæde begyndelse.

-Maybe someone remembers this beautiful yarn that I bought some time ago on sale here. I knitted the whole body of this sweater, but then remembered the fact that I´m always warm and almost never wear sweaters, so I frogged it. I decided that a jacket/cardigan was more in order, so I started this. I knit the whole back, just to find out that it didn´t fit, so frogging again! Now I hope I have found the right pattern, I´m skipping the bobbles though. Here you can see the very first beginning.

-Og så vil jeg bare takke for jeres söde kommentarer, jeg bliver helt flov!
-Thanks for all your nice comments, I get all embarrassed!

Q&A:
-Lise spurgte hvor meget garn der gik til kjolen og futterne, I kan se på billedet det lille nögle der blev over af det ene nögle Opal jeg havde i den farve, så lidt mindre end 100gr. Men störrelsen er meget lille, passer nok bare de förste 4-5 uger. Jeg vil helt sikkert strikke den igen senere i noget tykkere garn, en raglanmodell er jo nem at forstörre. Der er også en lille fejl i opskriften, opdeling af mönster efter man deler krop og ærmer er forkert, men det er nemt at tilpasse.

-Lise asked how much yarn I used for the little dress and footees, you can see on the photo the small ball of yarn that was left over of the one Opal ball I had in that colour, so a little under 100gr. The size is very small, will probably only fit the first 4-5 weeks. I will most certainly knit it again later in a thicker yarn, the raglan type is easy to size up. There is also a little error in the pattern, the dividing of the pattern after you divide body and sleeves is wrong, but that´s easy to fix.

-knittingajour spurgte hvis Loðband er det samme som Lopi Crystal Fleece, faktisk så ved jeg det bare ikke, men Loðband er det tynde entrådede islandske uld, traditionelt brugt til de islandske sjalsmönstre.

-knittingajour asked if Loðband is the same as Lopi Crystal Fleece, I really don´t know, but Loðband is the thin one-ply icelandic wool traditionally used for the icelandic shawlpatterns.

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Wauw, du er produktiv, Frida!
Teddybear dragten er såååå søøøøød - ren luksus til det lille barn!
Og Forecast bliver superflot i det flotte, farvestrålende garn.
Jeg er også mere til cardigans end sweatre - dem kan man nemlig åbne, når det bliver for varmt.
KH Britt

Anonym sagde ...

Jamen Frida dog, sikke noget Skøøøøønt babytøj du der har fået lavet. Dragten er jeg da speciel vild med, måske jeg skulle lave en sådan til min kommende?
Tæppet er ret cute.

Anonym sagde ...

Tak for svar Frida. Og sikke en flot bamsedragt, ja og den lille babyjakke er jeg da også vild med. Nu spørger jeg så igen, hvor meget garn er der gået til den. Kan man klare sig med et nøgle Opal eller måske en rest????
KH Lise

Annette sagde ...

Hej Frida
Hvor er det bare sødt det babytøj du har strikket til din datters baby.
Ja, det med sweaters til sig selv er ikke altid godt, og som Britt skriver er cardigans til åbne, eller lige til at svinge over skuldrene hvis det lige er lidt koldt... vi venter spændt på resultatet...
Er ved at overveje at gå i gang med mit islandske garn....men det er ret varmt i vejret nu, så jeg strikker ikke så meget...

Anonym sagde ...

Kom over denne blogg i kveld.
For mange år siden var jeg på Island, og faktisk også i Reykjavik.Red også på Islandshest!
Her kjøper jeg Islandsk garn fra Birgirsdottir, Platuloopii. Vet også om en butikk som har garn fra Færøyene.Jeghar oppskrift på tøfler fra Færøyene som jeg skal prøve meg på.
Legger en link til deg i bloggen min!

Anonym sagde ...

Keep up the good work
»