onsdag, april 09, 2008

Færdigt tæppe! / Finished blanket!


-Tæppet blev færdigt. Det er strikket på pind 4,5mm med dobbelt eller tredobbelt garn. Jeg har brugt baby og strömpegarn, én af hver, og så havde jeg noget meget tyndt lacegarn i en passende farve, det brugte jeg så to tråde af i stedet for en tråd babygarn. Störrelsen er omkring 110x130cm, passende til börnevognen til den lille fætter der blev födt for nogle dage siden.

-The blanket is done. Knitted on needles US7 with double or tripled yarn. I´ve used baby and sockyarn, one strand of each, and then I had some really thin laceyarn in a matching colour, I used to strands of that instead of one of babyyarn. The size is ca. 44x52 inches, just right in the pram for the little cousin that was born a few days ago.








-Nogle har bedt om en vejledning til hvad jeg gjorde. Sådan et tæppe kan naturligvis strikkes i hvilket garn og med hvilken pindestrl man önsker. Jeg har startet med en midlertidig opslagning, og så strikket en firkant i retstrik, lidt længere end den er bred; her er det omkring 30 masker og ca 34 riller. End med en omgang fra retten, tag så op masker langs siden, én for hver retrille, så maskerne fra opslagningen, og til sidst masker fra den anden side. Strik så rundt i glatstrik, og tag ud én maske hver side af hvert hjörne i hveranden omgang. Jeg har strikket sådan til min 120cm lange rundpind var helt fyldt op med masker.


-A few people have asked for a description of what I did. Such a blanket can, of course, be knitted in whatever yarn and with whatever size needles you want. I started with a provisional cast on, and then knitted a square in garter stitch, a little longer than it is wide; here about 30 stitches and 34 garter ridges. End with a row from the right side, then pick up stitches along the side, one for each garter ridge, then the stitches from the cast on, ending with stitches along the other side. Knit round in stocking stitch, increasing one stitch each side of each corner every other round. I knitted like that until my 48 inch circular needle was filled up with stitches.


-Når jeg sådan var færdig med at strikke rundt strikkede 20 retriller + en omgang fra retten med maskerne fra den ene side. Så plukkede jeg op masker langs siden af det stykke og strikkede videre over de masker der hvilede i den side; lige som Log-cabin. Strik så 20 retriller op + 1 omgang fra retten. Gör sådan med alle 4 sider, på den sidste plukker man også op masker i sluttet, fra siden af den förste retrille del.

-After knitting thus around, I knitted on just one side, 20 garter ridges + 1 row from the right side. Then i picked up stitches from the side of that part and knitted along with the stitches resting on that side, just like Log-cabin. Knit 20 garter ridges + 1 row from the right side. Do that on all 4 sides, on the last one you also pick up stitches at the end, from the side of the first garter part.

-Til sidst er der kanten. Jeg har lavet en midlertidig opslagning, og så strikket retriller, hvor jeg strikker den sidste maske på hveranden omgang sammen med én maske/én retrilleknude. Hjörnene har jeg lavet med forkortede rækker, ligesom ved en sokkehæl. Til sidst plukkede jeg ud opslagningen og lavede en sammenstrikket aflukning på vrangsiden, med de förste og de sidste masker på kanten. Tæppet er færdig og ingen sammensyninger.
-Lastly, the edging. I made a provisional cast-on and then knitted garter stitch, knitting the last stitch on every other row together with one stitch/one garter ridge bump. The corners were turned with short rows, just like a sock heel. Lastly I took out the cast on and made a three-needle-bindoff on the wrong side. The blanket is done and now sewing.

-Ingen strikkeopdatering næste weekend, jeg skal i sommerhus med nogle strikkeveninder, og jeg glæder mig. I næste uge måske skriver jeg op en vejledning til det andet tæppe.

-No knitting update next weekend, I´m going out of town, to a summerhouse, with some knitting friends, and I´m really looking forward to it. Next week I might write up a description of the other blanket.

7 kommentarer:

Tineke sagde ...

Hvor blev dén flot!! Superlækker tæppe, som modtager nok skal få stor glæde af.

Kh. Tineke

Jette sagde ...

Helt vildt flot tæppe, dejligt at være færdig med et stykke arbejde og at det hele er gået op i en højere enhed...

Made By Dorthe sagde ...

Hvor er det blevet flot, det kan du virkelig være stolt af :-)
Knus fra
Dorthe

IF Stjernen sagde ...

Dejligt tæppe! Jeg kan godt lide de melerede farver du får når du blander forskellige garner. Det giver også et meget unikt tæppe. Heldig lille gut der kan varme sig under det :-)

Knus Britta

Anonym sagde ...

Hvor er det et flot og unikt tæppe Frida. En heldig lille gut bliver sikkert glad for det.
KH Lise

Harpa Jónsdóttir sagde ...

Flott er það!

Inge sagde ...

Tak for beskrivelsen, det vil jeg gerne prøve en gang. jeg har mange rester i Shetlandsuld i forskellige farver, som vil egne sig. Det er et rigtigt flot tæppe!